· 

Bonen en peulvruchten

Bonen en peulvruchten

Peulvruchten zijn zaden of de zaden met hun omhulsel. Onder peulvruchten worden gerekend:

 

  • bruine, witte en zwarte bonen
  • kapucijners
  • kievitsbonen (borlotti)
  • limabonen
  • linzen
  • kikkererwten
  • nierbonen (kidneybonen)
  • sojabonen

Ook doperwten en sperziebonen zijn officieel peulvruchten, maar qua gezondheidseffecten lijken ze meer op groente. Ze bevatten namelijk in tegenstelling tot andere peulvruchten vitamine C en worden als groente gebruikt. Grofweg kun je zeggen: eet je het vers (niet uit blik) en heeft het een groene kleur? Dan is het een groente.  Daarom worden doperwten en sperziebonen tot de groenten gerekend.  Voor de peulvruchtsoort pinda geldt dat ze meer op noten lijken qua voedingsstoffen en daarom zijn deze bij de noten ingedeeld.

 

Bonen en peulvruchten bestaan uit zetmeel en daardoor koolhydraatrijk. Peulvruchten bevatten wel veel vezels en dat is weer gunstig voor de darmfunctie en het gezond houden van jouw buik. Bovendien hebben ze een lage Glycemische Index, dus je bloedsuikerspiegel stijgt er niet snel door. Als je net start met koolhydraatarm eten, zou ik dit even laten staan i.v.m. de hoeveelheid koolhydraten die erin zitten, wat je wel kunt eten zijn:

 

  • Peultjes
  • Pinda's
  • Snijbonen
  • Sperziebonen
  • Tuinbonen

probeer het een week en download hier het gratis koolhydraatarme weekmenu

Direct lid worden van de club? DAt kan natuurlijk ook!

Lekker in je Vel Club

  • Iedere week een nieuw koolhydraatarm weekmenu met nieuwe recepten.
  • Toegang tot de besloten veilige community waar je vragen kunt stellen, recepten kunt delen en kunt sparren met andere leden. 
  • Een lijst met voedingsmiddelen / boodschappenlijst.
  • Online coaching van mij als voedingsdeskundige en gewichtsconsulent via de community website en community app.

€ 7,50

Reactie schrijven

Commentaren: 0