· 

Groenten

Koolhydraatarme groenten

Waarschijnlijk de belangrijkste voedselgroep tijdens een koolhydraatarme leefstijl. Veel groente zijn van nature laag in koolhydraten en hoog in vitaminen en mineralen.

Toch kan er qua aantal koolhydraten wel degelijk verschil in zitten. Vooral groenten die boven de grond groeien zijn laag in koolhydraten. Groenten die in/onder de grond groeien bevatten meer koolhydraten. Denk hierbij aan bijvoorbeeld bieten en wortelen.

Dit zijn de 8 beste koolhydraatarme groenten:

 

Asperges
Aantal koolhydraten: 2 gram per 100 gram
Wat is er nu lekkerder dan echte Hollandse asperges? Heerlijk en koolhydraatarm zijn natuurlijk de traditionele asperges met ham en ei.

 

Aubergine
Aantal koolhydraten: 3 gram per 100 gram

Aubergines zijn rijk aan vezels. Het meest bekende gezondheidsvoordeel van vezels is dat ze helpen bij het voorkomen van obstipatie. Aubergines dragen bij aan een gezond gewicht. Dit komt onder andere doordat ze weinig calorieën en koolhydraten bevatten. Dus wil je een paar kilo kwijt? Dan is deze paarse vrucht een aanrader! Bovendien bevat de aubergine erg veel vezels, die de spijsvertering op gang helpen! Ook mineralen, kalium, magnesium en vitamine B ontbreken niet aan deze kleurrijke vrucht!

 

Bleekselderij
Aantal koolhydraten: 1 gram per stengel.
Bleekselderij is een heerlijke verfrissende groente en bestaat voor 95% uit water. Koolhydraatarm dus! Deze groente doet het altijd goed door een salade maar is ook prima te gebruiken bij een lekkere dipsaus op basis van avocado of mayonaise.

 

Bloemkool
Aantal koolhydraten: 2 gram per 100 gram bloemkool
Ook bloemkool is een groente die in opkomst is. Want net zoals courgette is bloemkool erg veelzijdig. Deze groente heeft namelijk een unieke textuur waardoor het een ideale groente is om bijvoorbeeld bloemkoolrijst meet te maken. Ook kun je bloemkool gebruiken voor een alternatieve versie van aardappelpuree, sushi of zelfs als pizzabodem!

 

Courgette
Aantal koolhydraten: 7 gram per courgette.
Misschien wel de meest trendy groente van dit moment: courgette. En de trend is niet voor niets.
Deze groente is zo veelzijdig dat je hem zelfs kunt gebruiken als basis voor koolhydraatarme pasta-gerechten. Denk aan lasagne of spaghetti (courgetti). Tegelijkertijd is courgette een heerlijke groente om te roerbakken.

 

Paddenstoelen
Aantal koolhydraten: 0,4 gram per 100 gram
Paddenstoelen zijn er in alle soorten en maten. Of je nu houdt van de traditionele champignon, de decadente truffel of het nootachtige eekhoorntjesbrood, eigenlijk alle paddenstoelen zijn laag in koolhydraten en hoog in vitamine en mineralen.

 

Rode paprika
Aantal koolhydraten: 4,6 gram per 100 gram
Toegegeven, de rode paprika is niet de meest koolhydraatarme groente die er bestaat. Maar waarom staat -ie dan wel in dit lijstje? Dat komt door het feit dat paprika’s heerlijk zoet zijn. En voor een zoete groente zijn ze wel laag in koolhydraten! En bovendien zit de rode paprika boordevol vitamince C.

 

Tomaten
Aantal koolhydraten: 3 gram per 100 gram
Een tomaat heeft vele voordelen voor de gezondheid. Het eten van een kleine, heerlijke en veelzijdige tomaat, helpt bij het gezond houden van het hart, alsook bij het verslagen van de cholesterol. Dit magische voedsel heeft nog andere medische voordelen, want ze ondersteunen het immuunsysteem en ze verminderen vaatziekten.

 

Tomatensaus?
Normaal gesproken gaat het verhitten van groenten ten koste van de vitamines en mineralen. Bij tomaten is dus niet het geval en blijkt er zelfs een toename plaats te vinden van lycopeen. Dit zorgt er dus voor dat tomaten die bewerkt of verhit zijn nog net iets gezonder zijn dan gewone. Tomatensaus is dus misschien nog wel gezonder dan normale tomaten.

 

Zoals gezegd zijn groente van nature koolhydraatarm. Andere koolhydraatarme groenten:

  • Andijvie
  • Artisjok
  • Augurk (zuur)
  • Boerenkool
  • Broccoli
  • Champignons
  • Chilipepers
  • Chinese kool
  • Gemberwortel
  • Knoflook
  • Knolselderij
  • Komkommer
  • Kool
  • Lente ui
  • Paksoi
  • Paprika (alle kleuren)
  • Prei
  • Radijs
  • Rettich
  • Sla (alle soorten)
  • Savooi kool
  • Spinazie
  • Spitskool
  • Spruitjes
  • Taugé
  • Ui
  • Venkel
  • Waterkers
  • Witlof
  • Witte kool
  • Wortel rauw
  • Wokgroenten divers
  • Zilveruitjes
  • Zuurkool

probeer het een week en download hier het gratis koolhydraatarme weekmenu

Direct lid worden van de club? DAt kan natuurlijk ook!

Lekker in je Vel Club

  • Iedere week een nieuw koolhydraatarm weekmenu met nieuwe recepten.
  • Toegang tot de besloten veilige community waar je vragen kunt stellen, recepten kunt delen en kunt sparren met andere leden. 
  • Een lijst met voedingsmiddelen / boodschappenlijst.
  • Online coaching van mij als voedingsdeskundige en gewichtsconsulent via de community website en community app.

€ 7,50

Reactie schrijven

Commentaren: 0