· 

Zonder dieet die kilo’s kwijtraken: 10 tips

In dit blog geef ik je 10 tips om je gewicht op een gezonde en fijne manier te verminderen. Op een andere manier dan je misschien gewend was. Niet vanuit een streng dieet, met regels, calorieën tellen en zo min mogelijk eten. Maar door je eetpatroon structureel te veranderen. Na het lezen van dit blog weet je dat er ook een andere manier bestaat om af te vallen, anders dan de veelbelovende en ‘harde’ diëten die je al kent.

 

Waar denk jij aan bij het woord ‘afvallen’? Misschien denk je aan streng zijn, discipline, zelfbeheersing, volhouden, flink minder eten en de hele dag tegen je honger vechten. Zo kwam ik ooit een uitspraak tegen waar ik toch wel een beetje verdrietig van werd: ‘Omarm je hongergevoel’. Ik ben ervan overtuigd dat het zo niet hoeft en dat het op een andere manier beter kan, gezonder en leuker.

Zonder dieet afvallen: het kan echt

Mogelijk heb je al van alles geprobeerd om af te vallen. Begon je met frisse moed aan wéér een nieuw en trendy dieet. Toch haakte je na een poosje weer af. Het lukte je niet om het vol te houden. Ik kan me goed voorstellen dat je dat keer op keer een rotgevoel geeft. Het gevoel te falen, ook omdat je de kritische ogen van de buitenwereld voelt. En weet je? Dat is heel vervelend en naar, punt uit. Daarom hoop ik je met dit blog aan te moedigen om er anders naar te gaan kijken.

 

1. Schets de situatie nu

Kijk bewust naar hoe het nu is. Je kijkt naar je gewicht, maar vooral naar je eetpatroon en de obstakels die je tijdens het afvallen tegenkomt. Wat zijn de valkuilen en waar ga je de mist in? Kijk naar de boosdoeners. Wat maakte dat het afvallen weer niet lukte? Op welke momenten viel je terug? Het is belangrijk om deze momenten helder voor ogen te hebben. Zo krijg je inzicht in patronen die zich blijven herhalen. Je kan je dan beter op een volgende dip voorbereiden. Vind je het moeilijk om over deze vragen na te denken, dan denk ik graag met je mee.

 

2. Bedenk waar je naartoe wil

Waar zou je tevreden mee zijn? Wat zou voor jou ideaal zijn en waar zou je je prettig bij voelen? Probeer wel realistisch te zijn, bedenk dat iedere stofwisseling een andere is. Het is belangrijk om te ontdekken wat jouw lichaam nodig heeft. Ik daag je daarom uit om er anders naar te kijken. 

Stel in plaats van dit doel: ‘Ik wil er zoveel kilo van af’, een ander doel: ‘Ik wil een andere leefstijl en manier van denken ontwikkelen en leren luisteren naar wat goed voor mij is’.

 

3. Ga op zoek naar wat bij je past

Durf op zoek te gaan naar voeding die bij je past en gezond voor je is. Voeding die je weer fit maakt en waarmee je gaandeweg gewicht verliest, op een verantwoorde manier. Dat doe je bijvoorbeeld met een koolhydraatarm menu. Lees voor meer inspiratie mijn blog ‘Eten zonder koolhydraten, hoe doe je dat eigenlijk?’

 

4. Kies een duurzame manier

Veel minder eten dan je gewend was, jezelf uithongeren; dat houden maar weinig mensen vol. Het is slecht voor je humeur en het is ook ongezond. Je bent op zoek naar een duurzame oplossing. Een oplossing die ervoor zorgt dat je niet alleen gewicht verliest, maar die er ook voor zorgt dat je op gewicht blijft en niet in een jojo verandert. Het telkens diëten en weer terugvallen heeft een ongunstig effect op je metabolisme (stofwisseling), dit gaat zo trager werken.

Naar mijn idee gaat het om het eten van pure, gezonde voeding met voldoende calorieën en essentiële brandstoffen. Zo kun je blijven genieten van lekkere voeding. Een duurzame oplossing vind je in een andere eetstijl en niet in een alles-of-niets-dieet.

 

5. Neem je gedachten onder de loep

Afvallen draait om anders eten, maar ook om je hoe je denkt. De gedachten over (goed of slecht) eten en de automatische gedachten die je over jezelf hebt. Bij afvallen gaat het namelijk om een gedragsverandering die niet van de ene op andere dag geregeld is. Een verandering gebeurt stap voor stap, met vallen en opstaan, foutjes maken en daar weer van leren. En dat is helemaal oké, het is een proces. Neem daarom je gedachten over eten onder de loep. Ook in lastige situaties en bij verleidingen. Wat zijn je gedachten op die momenten? Kun je ze bevragen, misschien zelfs omdraaien?

 

6. Kijk niet naar calorieën maar naar brandstoffen

Bij het volgen van een koolhydraatarm menu kijk je niet naar de calorieën - het tellen maakt je gek - maar naar welke brand- en bouwstoffen je eet. Met een juiste brandstofverhouding merk je geleidelijk dat je op een prettige manier gewicht verliest, duurzaam, dus voor de rest van de tijd. Niet minder calorieën, maar minder koolhydraten, dat is de basis.

 

7. Gun jezelf de tijd

Als we een dieet volgen, zijn we vaak erg streng. En dat levert lastige situaties op. Want als je dan de verleiding een keertje niet kan weerstaan, straf je jezelf met nare gedachten die je niet motiveren om verder te gaan. 

Het veranderen van een eet- en leefstijl heeft tijd nodig. Je komt er rustig mee op gang, went aan je nieuwe menu, glijdt soms uit en gaat dan weer verder. Net zo lang totdat je gewend bent, in jouw tempo. Laat je niet ontmoedigen door een kleine misstap en ga ontspannen door.

 

8. Probeer een buddy te vinden

Zoek steun bij anderen die op een zelfde manier aan hun gewicht werken. Dat helpt je om gemotiveerd te blijven en met een positief gevoel met je nieuwe leefstijl bezig te zijn. Het is fijn om elkaar tips en complimenten te geven en te beseffen dat je niet de enige bent. Wordt daarom lid van onze community en kom in contact met gelijkgestemden, buddy’s die in hetzelfde schuitje zitten. Zo hoef je het niet alleen te doen.

 

9. Wees niet te streng: je hoeft geen honger te hebben

Probeer in plaats van streng te zijn en weinig te mogen, een nieuwe eet- en leefstijl op te bouwen. Het hoeft geen foutloos traject te zijn, want van foutjes maken leer je. Het geeft je inzicht in wat wel en niet werkt. Gelukkig hoef je met mijn weekmenu’s geen hongergevoel te hebben. Er zijn genoeg gezonde en smakelijke tussendoortjes, zodat je zo af en toe gewoon even lekker kan ‘snoepen’ (maar dan bewust).

 

10. Tot slot een paar praktische tips

En dan zijn er nog allerlei praktische tips, zoals: een grote schoonmaak in je keukenkastjes houden, op een vast moment met een lijstje boodschappen doen, zoveel mogelijk pure, onbewerkte producten kopen én je aanmelden voor de community van Praktijk lekker in je Vel. Voor gerichte coaching en elke week een lekker menu in je mailbox, waarmee je op een gezonde manier je kilo’s verliest.

probeer het een week en download hier het gratis koolhydraatarme weekmenu

Direct lid worden van de club? DAt kan natuurlijk ook!

Lekker in je Vel Club

  • Iedere week een nieuw koolhydraatarm weekmenu met nieuwe recepten.
  • Toegang tot de besloten veilige community waar je vragen kunt stellen, recepten kunt delen en kunt sparren met andere leden. 
  • Een lijst met voedingsmiddelen / boodschappenlijst.
  • Online coaching van mij als voedingsdeskundige en gewichtsconsulent via de community website en community app.

€ 7,50

Reactie schrijven

Commentaren: 0