· 

Koolhydraatarm dieet en diabetes type 2

Koolhydraatarm dieet en diabetes type 2

Wil jij starten met een koolhydraatarm dieet? Het antwoord op waarom een koolhydraatarm dieet en diabetes type 2 vind je hier.

Heb jij je weleens afgevraagd waarom je eigenlijk koolhydraatarm eet? En waarom er zoveel positieve geluiden te horen zijn over deze manier van eten als je overgewicht hebt of diabetes type 2? In dit artikel geef ik je antwoord op deze vragen.

Hoe werken koolhydraten in het lichaam?

Eerst even een klein stukje theorie: koolhydraten bestaan uit suikers en zetmeel. Bij vertering in je maag worden ze uiteindelijk op één hoop gegooid en afgebroken tot glucose. Om glucose te kunnen verwerken in het lichaam zijn de hormonen insuline en glucagon nodig. Zij regelen als het ware de glucosehuishouding.

Als alles werkt zoals het zou moeten werken, hoef je je hier niet druk over te maken. Alles wordt vanzelf geregeld. Bij mensen met diabetes is de glucosehuishouding verstoord. Teveel of te weinig glucose in het bloed is niet goed. Bij diabetes type 2 maakt de alvleesklier overuren. Deze geeft (te) veel insuline af aan het lichaam. Gaandeweg maakt de alvleesklier echter steeds minder aan. Mensen met type 2 zijn minder gevoelig voor insuline. Wat je dan krijgt is dat de glucose in het bloed niet verwerkt wordt en je glucoseverhouding in het bloed dus te hoog blijft.

Waarom een koolhydraatarm dieet?

Nu je precies weet wat koolhydraten in het lichaam doen, is het tijd om te laten zien wat voor gunstig effect koolhydraatbeperking heeft op overgewicht en diabetes type 2.

Allereerst: koolhydraten zijn belangrijke energieleveranciers voor je spieren en hersenen. Helemaal koolhydraten mijden gaat ook niet, want die zitten ook in bijvoorbeeld groenten en fruit. Hier komt het principe van snelle en langzame koolhydraten bij kijken. Toch loont het om indien mogelijk koolhydraten in de vorm van brood, pasta, aardappelen, rijst, fruit en peulvruchten te beperken.

2 Voordelen minder koolhydraten eten

  1. Wat er moet gebeuren is de insulineproductie remmen. Hoe minder koolhydraten je tot je neemt, des te minder seintjes de alvleesklier krijgt om insuline aan te moeten maken.
  1. Minder koolhydraten betekent minder glucose in het bloed. Je bloedsuikerspiegel blijft daardoor stabieler met minder pieken. Een stabielere suikerspiegel zorgt ervoor dat je geen energiedipjes krijgt.

probeer het een week en download hier het gratis koolhydraatarme weekmenu

Direct lid worden van de club? DAt kan natuurlijk ook!

Lekker in je Vel Club

  • Iedere week een nieuw koolhydraatarm weekmenu met nieuwe recepten.
  • Toegang tot de besloten veilige community waar je vragen kunt stellen, recepten kunt delen en kunt sparren met andere leden. 
  • Een lijst met voedingsmiddelen / boodschappenlijst.
  • Online coaching van mij als voedingsdeskundige en gewichtsconsulent via de community website en community app.

€ 7,50

Reactie schrijven

Commentaren: 0