· 

Koolhydraatarm eten op je werk: hoe doe je dat?

Als je met koolhydraatarm eten begint, ben je daar niet alleen ’s avonds maar de hele dag mee bezig. En dat betekent ook dat je rekening moet houden met de voeding op je werk. Dat kan lastig zijn als je gewend bent om in een kantine te eten. Niet elke lunchplek heeft een enorme keus aan producten en vaak zijn de lunches daar gebaseerd op broodjes, fruit en koeken.
In dit blog geef ik je tips om tóch koolhydraatarm te kunnen eten op het werk. Verder geef ik je tips voor lekkere koolhydraatarme tussendoortjes achter het bureau maar ook lunchtips voor in je tas of in de kantine.

Zelf denk ik dat je een goede balans moet vinden. Een balans tussen wat je krijgt aangeboden en wat je meeneemt aan eigen producten. Doe vooral wat je zelf prettig vindt. Als je van jezelf weet dat het aannemen van een gebakje het begin van meer gesnoep is, sla het dan zeker af. Je kiest voor jezelf, prima!

Koolhydraatarme lunch: plan van aanpak

Maar het kan ook lastig zijn om niet mee te doen aan het ritueel van samen een taartje of broodje eten. Samen eten kan ook een functie hebben en het is soms lastig om dat te omzeilen. Bijvoorbeeld op het werk, maar misschien ook op de verjaardag van je buurvrouw of bij een etentje bij je schoonmoeder. Benader het relaxed, eet bijvoorbeeld een broodje mee en neem daarna wat soep of salade, wat er op dat moment voorhanden is. Vind je dat moeilijk en twijfel je toch, laat je broodje dan liggen en smikkel bijvoorbeeld alleen de carpaccio of het gebakken eitje op.

Daarnaast mag je ook gewoon eerlijk zijn over je nieuwe menu. Er zijn ook mensen met allergieën of intoleranties en je bent vast niet de enige die iets niet kan eten van wat wordt aangeboden. En als het echt niet anders kan, probeer dan te genieten van de traktatie van je collega. Geen man over boord want met jouw koolhydraatarme menu eet je op alle andere momenten wel bewust en gezond. Daarom kan even afwijken weinig kwaad. Geniet ervan en pak de draad daarna weer op.

Terug naar de dagelijkse lunch op het werk. Hoe pak je het handig aan? Neem zelf salades of een gerecht met ei mee, zoals een lekkere omelet. Van tevoren moet je wel even plannen. Een salade bereiden kost vaak meer tijd dan ’s ochtends vier broodjes smeren. Verder is het handig om goed naar je eetgerei te kijken. Vroeger deed je je brood in een box of zakje en klaar. Nu heb je een goed afsluitbaar bakje nodig, maar ook bestek en servetjes zijn handig, mocht je een wat ‘nattere’ salade meenemen. En vergeet je dressing niet, als je die wilt gebruiken. Check verder ook of er op het werk een beschikbare koelkast is.

Salades maak je met bijvoorbeeld een gekookt eitje, augurkjes, gambas, biefstuk of een stukje kip. Deze basis-ingrediënten bevatten gezonde eiwitten en zorgen voor een gevuld gevoel na je lunch. Verder voeg je verschillende groenten toe, vers of gegrilld. Het leuke aan salades is dat je er eindeloos mee kan variëren. Er kan van alles in, wat je maar in huis hebt. Zo is je lunch nooit saai of eentonig.
Een beker kwark of Griekse yoghurt is tussen de middag ook erg lekker en gemakkelijk mee te nemen. Je voegt eventueel een handje fruit, zoals bosbessen, frambozen en wat noten toe. En o ja, vergeet je lepel niet!

Koolhydraatarm brood en beleg dat mag

Naast goed gevulde salades kan je ook koolhydraatarm brood nemen. Zo heb je toch je vertrouwde sneetjes brood met bijvoorbeeld vleeswaren, ei of vis tijdens je lunch. Voorbeelden van beleg passend in een koolhydraatarm menu zijn:
•    een gekookt eitje;
•    plakjes avocado;
•    hummus (zelfgemaakt);
•    gerookte zalm;
•    kipfilet;
•    hüttenkäse, eventueel met een beetje peper.
Of wat dacht je van een dun laagje pesto op je plakje gerookte kip? Het is weer eens wat anders en geeft een lekkere hartige smaak.

Eet je liever geen koolhydraatarm brood? Neem dan drie rijstwafels met beleg. Rijstwafels bevatten weinig koolhydraten en zijn lekker crunchy. Wil je dat ze echt knapperig zijn, beleg ze dan wel tijdens je lunch en niet ‘s ochtends. Dat scheelt trouwens ook weer tijd: beleg en een rol rijstwafels in je tas en weg ben je.
Wees gerust ruim met de hoeveelheid beleg, je mag riant beleggen of smeren.

Misschien krijg je wat nieuwsgierige vragen van je collega’s, nou en? Waarschijnlijk zijn ze eenmalig. En zoals eerder geschreven, mensen hebben allerlei dieetwensen: vegetarisch, halal, koosjer, glutenvrij of biologisch. Bewust met je voeding bezig zijn is tegenwoordig helemaal niet vreemd of uitzonderlijk.
Niet iedere kantine heeft een keur aan producten, drankjes en maaltijden in de aanbieding. Gelukkig is er vaak wel soep of een standaard groene salade te vinden. Dit samen met een koolhydraatarme boterham van thuis maakt jouw nieuwe lunchmenu compleet. Is het echt droevig gesteld met de inhoud van de kantine op je werk? Misschien heb je in de koelkast nog iets van het diner van de dag ervoor, om mee te nemen voor de lunch op werk.

Koolhydraatarme tussendoortjes

Tijdens een lange werkdag is het fijn om zo af en toe een tussendoortje te nemen. Gewoon als break maar ook om tussendoor nieuwe energie op te doen. Sowieso verwen je jezelf al enorm met een goeie kop koffie of thee. Kies een lekker smaakje, er zijn er zoveel. Een kop thee met fruitsmaak kan als een traktatie voelen. Of koop wat verse munt. Verse munt houd je gemakkelijk goed in je tas, eventueel met de steeltjes in vochtig keukenpapier gewikkeld.

En verder nog wat andere tips voor koolhydraatarme tussendoortjes op het werk:

 

  • snackgroenten in alle soorten en maten in handige emmertjes, zoals komkommers,    wortels, tomaatjes, radijsjes of mini-paprika’s;
  • een koud eitje;
  • een yoghurtje (naturel);
  • wat olijven;
  • een handje noten;
  • Stukjes fruit, zoals bosbessen, frambozen, aardbeien en bramen.

Aan het einde van de werkdag kan het lekker zijn om iets zouts te nemen, als oppepper voor de laatste uurtjes concentratie op een drukke dag. Neem dan een zelfgemaakte courgettesoep, groentesoepje of een mok bouillon. Zo’n beker soep vult ook lekker, mocht je aan het einde van de dag al naar je diner uitkijken.

Met een beetje creativiteit is het eigenlijk heel gemakkelijk om je koolhydraatarme menu naar het werk mee te nemen. Het is een omslag ja, maar wel een gezonde. Zoek je wat inspiratie voor kleine (lunch)gerechten en tussendoortjes? Kijk dan eens bij mijn online recepten. Of meld je aan voor het gratis weekmenu. Tot gauw en natuurlijk veel succes!

probeer het een week en download hier het gratis koolhydraatarme weekmenu

Direct lid worden van de club? DAt kan natuurlijk ook!

Lekker in je Vel Club

  • Iedere week een nieuw koolhydraatarm weekmenu met nieuwe recepten.
  • Toegang tot de besloten veilige community waar je vragen kunt stellen, recepten kunt delen en kunt sparren met andere leden. 
  • Een lijst met voedingsmiddelen / boodschappenlijst.
  • Online coaching van mij als voedingsdeskundige en gewichtsconsulent via de community website en community app.

€ 7,50

Reactie schrijven

Commentaren: 0