· 

Sinterklaas: smullen van koolhydraatarme kruidnoten, speculaas en banketstaaf

Zo zoetjes aan gaan we weer richting de feestdagen en het Sinterklaasfeest trapt traditiegetrouw af. Een heerlijke tijd maar ook een tijd met verleidingen: kruidnoten, speculaas, snoepgoed en chocola. Aan de andere kant horen ze er ook echt wel bij in deze periode. Daarom geef ik je in dit blog suggesties om tóch te kunnen genieten van al dat lekkers in deze fijne tijd van het jaar.

In het blog over eten op het werk kwam koolhydraatarm brood al even ter sprake. Er bestaat ook koolhydraatarme koek, zoals koolhydraatarme kruidnoten en speculaas en het is leuk om ze thuis zelf te maken. Het prettige aan het zelf bakken van bijvoorbeeld kruidnoten is dat je precies weet welke ingrediënten erin zitten. Zo kan je gemakkelijk koolhydraatarme varianten maken op je favoriete baksels. De komende tijd deel ik leuke en snelle Sinterklaas-recepten, dus houd de site goed in de gaten!

Zoetstoffen in plaats van suiker

Bij het bereiden van koolhydraatarme kruidnoten, speculaas en banketstaaf is de belangrijkste wijziging in je recept het vervangen van bloem door amandelmeel en lijnzaad. Amandelmeel is veelal je basis bij het bakken. Je maakt het makkelijk zelf in de foodprocessor of koopt het in de supermarkt.
Verder gebruik je in plaats van suiker een zoetstof, zoals Stevia (Steviala) of Sukrin+. In mijn recepten gebruik ik Sukrin+. Je basis-ingrediënten bij koolhydraatarme kruidnoten of speculaas zijn: amandelmeel, roomboter, ei, zoetstof, vanille-extract en speculaaskruiden. Voor de smeuïgheid van het deeg kan je wat amandelmelk gebruiken. De precieze verhoudingen lees je terug in m’n Sint-recepten.

Gewone kruidnoten en speculaaskoeken bevatten flink wat suiker. Gelukkig kan je die met zoetstoffen goed vervangen. Vooral Sukrin+ is geschikt om mee te bakken en mijn favoriet. Ook de doorsnee vulling van een banketstaaf uit de winkel bevat erg veel suiker. In de vulling van je koolhydraatarme variant kan je in plaats van suiker Sukrin+ gebruiken. Je zal trouwens zien dat je vulling net zo stevig is als de normale variant.

De vertrouwde smaak blijft

De vervangingen, amandelmeel en zoetstof, maken je gebakken zoetigheden wat minder knapperig, maar verder behoud je gewoon de volle smaak door de roomboter die je gebruikt. En met je speculaaskruiden proef je nog steeds die vertrouwde Sinterklaas-smaak. Ik ben benieuwd naar jouw baksels!

probeer het een week en download hier het gratis koolhydraatarme weekmenu

Direct lid worden van de club? DAt kan natuurlijk ook!

Lekker in je Vel Club

  • Iedere week een nieuw koolhydraatarm weekmenu met nieuwe recepten.
  • Toegang tot de besloten veilige community waar je vragen kunt stellen, recepten kunt delen en kunt sparren met andere leden. 
  • Een lijst met voedingsmiddelen / boodschappenlijst.
  • Online coaching van mij als voedingsdeskundige en gewichtsconsulent via de community website en community app.

€ 7,50

Reactie schrijven

Commentaren: 0